Aktualności
Wymagania edukacyjne
SPOSOBY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ I POSTĘPÓW UCZNIA Z PRZEDMIOTÓW OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH I ZAWODOWYCH
Oceniając nauczyciel może w zależności od potrzeb edukacyjnych uwzględnić różnorodne formy pracy ucznia:
– praca indywidualna;
– praca w grupach;
– wypowiedź ustna;
– referat, prezentacja;
– praca metodą projektu;
– aktywność i zaangażowanie na zajęciach;
– kontrolne prace pisemne – zadania klasowe, sprawdziany, kartkówki;
– inne wynikające ze specyfiki przedmiotu czy zawodu.
Ocena śródroczna i końcoworoczna jest wynikiem otrzymanych ocen z różnych form sprawdzania pracy ucznia, oceny nauczyciela i samooceny ucznia.
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny śródroczne i roczne.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnił wymagań na ocenę dopuszczającą.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
– opanował te treści podstawy programowej, których zrozumienie jest niezbędne na danym etapie kształcenia oraz konieczne do kontynuowania dalszej nauki,
– posługuje się elementarnymi pojęciami,
– samodzielnie wykonuje zadania o bardzo łatwym stopniu trudności,
– przejawia chęć i gotowość pracy i współpracy,
– przy pomocy nauczyciela udziela odpowiedzi na łatwe pytania,
– potrafi odtworzyć podstawowe wiadomości, o niewielkim stopniu złożoności i zastosować je w sytuacjach nieskomplikowanych i typowych.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności z zakresu oceny dopuszczającej, a ponadto:
– opanował podstawowe wiadomości i umiejętności w zakresie treści określonych w podstawie programowej,
– wyjaśnia podstawowe pojęcia i stosuje je do rozwiązywania łatwych i typowych zadań,
– opanował treści dające się wykorzystać w wielu sytuacjach w obrębie przedmiotu,
– samodzielnie rozwiązuje typowe zadania o łatwym stopniu trudności i niewielkim stopniu złożoności,
– poprawnie odczytuje i przetwarza dane (np. z tekstu, rysunku, diagramu, tabeli, wykresu, mapy),
– z pomocą nauczyciela poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania zadań problemowych,
– zwykle jest przygotowany do zajęć, nie zawsze aktywnie w nich uczestniczy.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności z zakresu oceny dostatecznej, a ponadto:
– wykazuje się dobrą znajomością i rozumieniem pojęć w zakresie treści określonych w podstawie programowej,
– sprawnie, ale nie zawsze precyzyjnie posługuje się odpowiednią terminologią w wymiarze teoretycznym i praktycznym,
– potrafi znaleźć błąd w swoim rozumowaniu,
– sprawnie rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim poziomie złożoności,
– argumentuje swoje odpowiedzi,
– formułuje jasno swoje myśli,
– dostrzega zależności przyczynowo-skutkowe w omawianych zagadnieniach,
– aktywnie i efektywnie współpracuje w zespołach grupowych.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności z zakresu oceny dobrej, a ponadto:
– wykazuje się bardzo dobrą znajomością i rozumieniem pojęć w zakresie treści określonych w podstawie programowej,
– sprawnie i precyzyjnie posługuje się odpowiednią terminologią,
– sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
– jasno i logicznie rozumuje,
– prezentuje pogłębione i szerokie uzasadnienie swojego stanowiska,
– aktywnie uczestniczy w zajęciach,
– udziela wyczerpujących odpowiedzi ustnych i pisemnych,
– samodzielnie i sprawnie rozwiązuje zadania o wysokim stopniu trudności i poziomie złożoności,
– potrafi zastosować wiadomości przy rozwiązywaniu zadań nietypowych lub problemowych,
– umiejętnie dokonuje porównań,
– wykazuje się dużą samodzielnością.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności z zakresu oceny bardzo dobrej, a ponadto:
– biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w zakresie treści określonych w podstawie programowej,
– samodzielnie rozwiązuje zadania o najwyższym stopniu trudności i poziomie złożoności,
– trafnie wykorzystuje wiedzę teoretyczną w rozwiązaniu problemów praktycznych,
– proponuje kreatywne, nowatorskie i twórcze podejście do zagadnień problemowych,
– łączy wiedzę zdobytą na różnych przedmiotach,
– bierze aktywny udział w przedsięwzięciach o charakterze popularno-naukowym,
– rozwija własne zdolności i umiejętności z zakresu przedmiotu lub bierze aktywny udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych.
SPOSOBY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ I POSTĘPÓW UCZNIA Z PRZEDMIOTU PLASTYKA
W przypadku przedmiotów artystycznych, do których zalicza się plastykę, podstawowym kryterium oceny ucznia jest przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia i jego zaangażowanie oraz wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu.
Oceniając nauczyciel może w zależności od potrzeb edukacyjnych uwzględnić różnorodne formy pracy ucznia:
– praca indywidualna;
– praca w grupach;
– referat, prezentacja;
– praca metodą projektu;
– aktywność i zaangażowanie na zajęciach.
Ocena śródroczna i końcoworoczna jest wynikiem otrzymanych ocen z różnych form sprawdzania pracy ucznia, oceny nauczyciela i samooceny ucznia.
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny śródroczne i roczne.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnił wymagań na ocenę dopuszczającą.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
– posługuje się elementarnymi pojęciami z historii sztuki,
– samodzielnie wykonuje prace plastyczne według wskazanych technik i tematów o bardzo łatwym stopniu trudności,
– prace rzadko są wykonane z dbałością o estetykę,
– podejmuje próbę wykonania projektu,
– przy pomocy nauczyciela potrafi stworzyć prosty projekt plastyczny,
– często nie posiada niezbędnych materiałów do zajęć.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności z zakresu oceny dopuszczającej, a ponadto:
– samodzielnie wykonuje prace plastyczne według wskazanych technik i tematów, o łatwym stopniu trudności (o niewielkim stopniu złożoności),
– z pomocą nauczyciela poprawnie potrafi wykonać prace plastyczne,
– zwykle ma przygotowane materiały do zajęć,
– prace zazwyczaj są wykonane z dbałością o estetykę.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności z zakresu oceny dostatecznej, a ponadto:
– sprawnie wykonuje typowe prace plastyczne według wskazanych technik i tematów, o średnim poziomie złożoności,
– argumentuje dobór wykorzystanych technik artystycznych,
– potrafi opisać pomysł na projekt pracy,
– aktywnie i efektywnie współpracuje w zespołach grupowych.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności z zakresu oceny dobrej, a ponadto:
– systematyczne przygotowuje bieżące materiały oraz materiały zlecone przez nauczyciela niezbędne do wykonania prac podczas zajęć,
– sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, wykorzystując je w praktyce,
– jasno i logicznie przedstawia pomysły realizacji tematów,
– aktywnie uczestniczy w zajęciach,
– na postawione przez nauczyciela zagadnienia plastyczne reaguje w sposób kreatywny i wyczerpujący,
– samodzielnie i sprawnie projektuje prace plastyczne o wysokich walorach estetycznych,
– tworzy prace nietypowe lub zindywidualizowane.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności z zakresu oceny bardzo dobrej, a ponadto:
– systematyczne przygotowuje bieżące materiały oraz materiały zlecone przez nauczyciela niezbędne do wykonania prac podczas zajęć,
– wszystkie prace wykonane są w estetyczny sposób,
– samodzielnie proponuje przykłady twórczych rozwiązań projektów,
– trafnie wykorzystuje wiedzę teoretyczną z historii sztuki w praktyce,
– proponuje kreatywne, nowatorskie i twórcze podejście do zagadnień problemowych, a jego propozycje są wzorem do naśladowania,
– podejmuje aktywnie uczestnictwo w życiu artystycznym szkoły np. tworzenie scenografii przedstawień lub rekwizytów, udział w przedstawieniach itp.,
– podejmuje samodzielne działania na rzecz własnego rozwoju artystycznego.
SPOSOBY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ I POSTĘPÓW UCZNIA Z PRZEDMIOTU WYCHOWANIE FIZYCZNE
Podstawę oceniania stanowi wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć wychowania fizycznego, a także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz jego aktywność w działaniach podejmowanych na rzecz kultury fizycznej.
Oceniając nauczyciel może w zależności od potrzeb edukacyjnych uwzględnić różnorodne formy pracy ucznia:
– aktywność i postawa ucznia na zajęciach:
– przygotowanie ucznia do zajęć i systematyczne uczestnictwo w nich,
– aktywność i postawa ucznia na zajęciach: chęć do ćwiczeń, sumienność i zaangażowanie w pracę na lekcji, kreatywność i inwencja twórcza, zdyscyplinowanie, stosowanie się do poleceń nauczyciela, wykonywanie różnego rodzaju zadań dodatkowych,
– podejmowanie samodzielnych działań na rzecz rozwoju własnej sprawności fizycznej: udział w zawodach, dodatkowych zajęciach sportowych i imprezach sportowo – rekreacyjnych, pomoc w organizacji imprez środowiskowych, współtworzenie materiałów o tematyce sportowej i prozdrowotnej oraz angażowanie się w inne działania podejmowane przez szkołę oraz inne organizacje na rzecz kultury fizycznej,
– sprawność fizyczna, umiejętności techniczno – taktyczne oraz wiedza:
– sprawność fizyczna i postępy w jej podnoszeniu: określana za pomocą wybranych testów i prób, po przeprowadzeniu których uczeń dokonuje samooceny porównując swoje wyniki z ustalonymi kryteriami,
– umiejętności techniczno – taktyczne: poprawność i płynność wykonania poszczególnych ćwiczeń, stopień ich trudności, indywidualny postęp osiągnięć ucznia oraz jego zaangażowanie i wkład pracy,
– posiadana przez ucznia wiedza oceniana na bieżąco, w trakcie realizacji określonych zadań, takich jak: sędziowanie, prowadzenie rozgrzewki lub fragmentu zajęć, rozmowy i obserwacje.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnił wymagań na ocenę dopuszczającą.
Aktywność i postawa ucznia na zajęciach. Uczeń:
– notorycznie uchyla się od udziału w zajęciach lub nie przynosi stroju sportowego,
– ma negatywny stosunek do przedmiotu, ćwiczy niechętnie lub wcale,
– nie przejawia żadnego zainteresowania życiem sportowym szkoły.
Sprawność fizyczna i umiejętności techniczno – taktyczne oraz posiadana wiedza. Uczeń:
– nie wykazuje zainteresowania własnym rozwojem, nie przystępuje do zaliczeń lub w trakcie ich wykonywania przerywa zadania,
– odmawia wykonywania ćwiczeń lub wykonuje jedynie niektóre z nich,
– nie posiada wiedzy z zakresu kultury fizycznej oraz przepisów dyscyplin sportowych.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
Aktywność i postawa ucznia na zajęciach. Uczeń:
– w zajęciach uczestniczy wybiórczo, często je opuszcza, strój sportowy nosi sporadycznie,
– nie przejawia większego zainteresowania przedmiotem lub wykazuje do niego negatywne nastawienie, jest niezdyscyplinowany,
– nie przejawia zainteresowania życiem sportowym szkoły.
Sprawność fizyczna i umiejętności techniczno – taktyczne oraz posiadana wiedza. Uczeń:
– uzyskuje wyniki porównywalne lub słabsze od poprzednich z powodu lekceważącego podejścia, braku zaangażowania i wysiłku, nie wykazuje chęci do samousprawniania,
– wymaga ciągłej motywacji i pomocy ze strony nauczyciela, ćwiczenia wykonuje niechętnie i niedbale, z dużymi błędami technicznymi lub uchyla się od ich wykonywania,
– posiada znikomą wiedzę z zakresu kultury fizycznej oraz przepisów dyscyplin sportowych.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
Aktywność i postawa ucznia na zajęciach. Uczeń:
– w zajęciach uczestniczy niesystematycznie, często bywa nieobecny lub jest nieprzygotowany do lekcji,
– wykazuje niechętny stosunek do przedmiotu, brak motywacji, ćwiczy bez zaangażowania, jest mało zdyscyplinowany,
– nie uczestniczy w zajęciach dodatkowych ani imprezach sportowych
Sprawność fizyczna i umiejętności techniczno – taktyczne oraz posiadana wiedza. Uczeń:
– utrzymuje sprawność fizyczną na tym samym lub niższym poziomie, przejawia małe postępy w osobistym usprawnianiu,
– potrzebuje wskazówek i pomocy nauczyciela, ćwiczenia wykonuje niepewnie, z małą płynnością lub w nieodpowiednim tempie i z większymi błędami technicznymi,
– posiada małą wiedzę z zakresu kultury fizycznej, wykazuje braki w dziedzinie przepisów dyscyplin sportowych.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
Aktywność i postawa ucznia na zajęciach. Uczeń:
– często uczestniczy w lekcjach i z reguły jest do nich przygotowany,
– ma pozytywne nastawienie do przedmiotu, ćwiczy bez większej zachęty ze strony nauczyciela, jest obowiązkowy i zdyscyplinowany, swoją postawą i zachowaniem nie budzi zastrzeżeń,
– sporadycznie uczestniczy w życiu sportowym szkoły.
Sprawność fizyczna i umiejętności techniczno – taktyczne oraz posiadana wiedza. Uczeń:
– utrzymuje swoją sprawność na względnie stałym poziomie, nie potrzebuje większych bodźców do pracy nad samousprawnianiem,
– ćwiczenia wykonuje samodzielnie i prawidłowo, lecz nie dość dokładnie i pewnie, z małymi błędami technicznymi,
– posiada podstawową wiedzę z zakresu kultury fizycznej i potrafi wykorzystać ją w praktyce, zna podstawowe przepisy dyscyplin sportowych.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
Aktywność i postawa ucznia na zajęciach. Uczeń:
– aktywnie i systematycznie uczestniczy w zajęciach,
– wykazuje się zaangażowaniem i pozytywnym stosunkiem do przedmiotu, jest aktywny i zdyscyplinowany, podejmuje się realizacji zadań dodatkowych, swoim nastawieniem zachęca innych do udziału w zajęciach,
– chętnie uczestniczy w życiu sportowym szkoły.
Sprawność fizyczna i umiejętności techniczno – taktyczne oraz posiadana wiedza. Uczeń:
– systematycznie doskonali swoją sprawność i wykazuje stałe postępy,
– ćwiczenia wykonuje samodzielnie, dokładnie i pewnie, w odpowiednim tempie, bez błędów technicznych,
– posiada dużą wiedzę z zakresu kultury fizycznej i stosuje ją w praktyce, zna założenia taktyczne i przepisy dyscyplin sportowych.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
Aktywność i postawa ucznia na zajęciach. Uczeń:
– aktywnie i systematycznie uczestniczy w lekcjach, jest zawsze przygotowany do zajęć,
– charakteryzuje się nienaganną postawą na zajęciach i jest wzorem dla innych, wykazuje się ambicją, kreatywnością, zdyscyplinowaniem i chęcią do ćwiczeń, sumiennie i rzetelnie wykonuje polecenia,
– aktywnie uczestniczy w życiu sportowym szkoły.
Sprawność fizyczna i umiejętności techniczno – taktyczne oraz posiadana wiedza. Uczeń:
– osiągnął wysoki stopień sprawności fizycznej i we właściwy sposób potrafi sterować własnym rozwojem,
– zadania i ćwiczenia wykonuje pewnie, dokładnie, z właściwą techniką,
– posiada rozległą wiedzę z zakresu zagadnień związanych z kulturą fizyczną i umiejętnie wykorzystuje ją w praktycznym działaniu, zna przepisy różnych dyscyplin sportowych, stale poszerza swoje wiadomości.