Nauczyciele: mobilność kursy i szkolenia
Nauczyciele: mobilność kursy i szkolenia
Nowe możliwości w ramach projektu Erasmus+ – szkolenie o inteligencji emocjonalnej na Cyprze.
W dniach od 2.06.2025 do 6.06.2025 nauczyciele z Zespołu Szkół Nr 2 mieli możliwość uczestniczenia w kursie na temat inteligencji emocjonalnej na malowniczym wybrzeżu Cypru. Szkolenie było zorganizowane w ramach projektów unijnych i otrzymanej akredytacji na lata 2023-2027. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele różnych państw członkowskich: nauczyciele, specjaliści oraz specjaliści z dziedziny rozwoju osobistego.
Celem szkolenia było pogłębianie wiedzy na temat roli emocji w codziennym życiu, oraz wypracowaniu skutecznych metod ich zarządzania. Uczestnicy nie tylko mieli możliwość zdobywać nową wiedzę teoretyczną, ale także praktycznie ćwiczyć umiejętności rozpoznawania i regulowania własnych emocji, a także skutecznej komunikacji interpersonalnej.
Organizatorzy podkreślają, że takie inicjatywy stanowią ważny krok w kierunku budowania bardziej świadomego i empatycznego społeczeństwa europejskiego. Szkolenie na Cyprze było częścią szerokiego programu edukacyjnego wspieranego przez Unię Europejską, który ma na celu rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych wśród obywateli UE.
W trakcie warsztatów poruszano tematy takie jak zarządzanie stresem, rozpoznawanie własnych emocji, empatia, asertywność, oraz techniki relaksacyjne. Uczestnicy mieli też okazje wymienić się doświadczeniami i nawiązać kontakty międzynarodowe, co sprzyjało budowaniu współpracy na poziomie europejskim.
Szkolenie na Cyprze zakończyło się certyfikatami potwierdzającymi zdobyte umiejętności. Wspólne inwestowanie w rozwój emocjonalny i społeczny jest kluczowe dla tworzenia silnej, zintegrowanej Europy, gotowej na wyzwania XXI wieku.
Dzięki takim inicjatywom, Unia Europejska pokazuje, że rozwój kompetencji miękkich jest równie ważny jak zdobywanie wiedzy technicznej, a inwestycje w ludzi podnoszą długoterminowe korzyści dla całego społeczeństwa.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Nauczyciele Zespołu Szkół nr 2 w Żorach na szkoleniu Erasmus+ na Teneryfie
W trosce o przyszłość naszej planety i jakość edukacji, nauczyciele Zespołu Szkół nr 2 im. ks. prof. Józefa Tischnera w Żorach wzięli udział w szkoleniu „How to save the world” w ramach programu Erasmus+. Szkolenie odbyło się na słonecznej Teneryfie podczas ferii zimowych, w dniach 17–28 lutego 2025 roku. Zostało ono przeprowadzone przez organizację Idevelop Training. Wśród uczestniczek znalazły się nauczycielki ekonomii, języka niemieckiego oraz historii.
Tematyka szkolenia koncentrowała się na kluczowych zagadnieniach związanych z zasadami zrównoważonego rozwoju i zmianami klimatycznymi. Uczestnicy zdobyli wiedzę na temat ochrony ekosystemów, znaczenia bioróżnorodności oraz odnawialnych źródeł energii. Szkolenie miało na celu nie tylko poszerzenie horyzontów w zakresie ekologii, ale również przygotowanie nauczycieli do sprostania wyzwaniom edukacyjnym wynikającym z degradacji środowiska.
Wiedza zdobyta na Teneryfie ma realne przełożenie na działalność dydaktyczną w szkole. Nauczyciele będą przekazywać uczniom informacje dotyczące ochrony środowiska i zmian klimatycznych, inspirując ich do aktywnego zaangażowania w kwestie ekologiczne. Podczas szkolenia podkreślano, jak bardzo kwestie środowiskowe są powiązane z aspektami społecznymi, gospodarczymi i kulturowymi. Dzięki temu uczestnicy lepiej rozumieją, jak efektywnie wprowadzać zagadnienia zrównoważonego rozwoju do codziennej pracy z młodzieżą.
Jednym z najważniejszych efektów wyjazdu jest wyposażenie nauczycieli w nowoczesne narzędzia i metody dydaktyczne, które pozwolą na atrakcyjne i skuteczne przekazywanie wiedzy. Dzięki innowacyjnym podejściom, uczniowie będą zachęcani do podejmowania proekologicznych działań zarówno w szkole, jak i w życiu codziennym.
Wyjazd na Teneryfę to kolejny krok w kierunku podnoszenia jakości edukacji w Zespole Szkół nr 2 w Żorach. To także dowód na to, że szkoła nieustannie dąży do poszerzania kompetencji kadry pedagogicznej, by jak najlepiej przygotować młodzież do wyzwań współczesnego świata.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
W trosce o naszą Planetę…
Początek wakacji to także pracowity czas i okazja na zdobycie wiedzy i doświadczeń w uroczym miejscu.
W dniach od 1.07-5.07.2024 r. trójka nauczycieli z Zespołu Szkół Nr2 im. ks. prof. J. Tischnera w Żorach wzięła udział w mobilności „Green Future” w ramach projektu Erasmus + w centrum hiszpańskiej Malagi.
Podczas kursu nauczyciele wzięli udział w zajęciach stacjonarnych, a także terenowych, podczas których poznali kwestie gospodarki odpadami, cele zrównoważonego rozwoju. Mieli okazję zweryfikować mity na temat spożycia cukru – alarmujące tempo konsumpcji tego produktu przez dzieci, młodzież i jego wpływ na zdrowie. Badali alternatywy dla tradycyjnych diet, koncentrując się na ograniczeniu marnowania żywności. Poszerzyli swoją wiedzę na temat wpływu plastiku na zmiany klimatyczne, szczególnie w oceanach.
Wraz z innymi uczestnikami kursu zarówno z Polski, Hiszpanii, Węgier jak i Rumunii, przedstawili swe obawy i nadzieje dotyczące ochrony środowiska. Opracowali strategie osiągania celów.

Nauczyciele z ZSNr2.im.ks.prof.J.Tischnera w Żorach w Sewilli
W dniach od 8 do 13 kwietnia 2024 roku pięcioro nauczycieli z Zespołu Szkół Nr 2 im. ks. prof. J. Tischnera w Żorach, miało okazję uczestniczyć w fascynującym kursie z zakresu różnorodności kulturowej i integracji społecznej, w ramach programu Erasmus+ w Sewilli. Wyjazd ten stanowił nie tylko okazję do poszerzenia wiedzy, ale także do nawiązania międzynarodowych kontaktów i wymiany doświadczeń.
Nauczyciele zgłębiali zagadnienia związane z wartością różnorodności kulturowej. Poznawali różne kultury, tradycje i obyczaje, zwracając uwagę na ich unikalność i bogactwo. Uczestniczyli w zajęciach w terenie, poznawali hiszpańską kuchnię i sztukę. Mieli zajęcia w najmniejszym teatrze świata – w samym sercu Sewilli. Wraz z kolegami i koleżankami z Hiszpanii i Włoch, omawiali strategie i narzędzia, które pozwalają efektywniej komunikować się i pracować w międzynarodowym środowisku. Dowiadywali się, jak w praktyce wprowadzać edukację interkulturową do swoich zajęć, aby promować zrozumienie i tolerancję. Te umiejętności rozwijali podczas warsztatów dających szereg narzędzi integrujących grupy uczniów o różnych osobowościach, doświadczeniach i mówiących w różnych językach. Wspólnie wymieniali się pomysłami, doświadczeniami , które mogą zastosować w swojej pracy dydaktycznej, planowali przyszłe działania. W ramach wyjazdu grupa nauczycieli miała okazję do twórczej dyskusji i refleksji nad własnymi przekonaniami. To cenne doświadczenie pozwoli nauczycielom na lepsze zrozumienie globalnych wyzwań edukacyjnych i otwarcie umysłów na różnorodność. Z pewnością zaowocuje w przyszłej pracy na rzecz edukacji i integracji społecznej.
















